17 september – Älmhult en IKEA

17 september 2019 - Älmhult, Zweden

Vandaag blijkt één van de koudste dagen van onze vakantie te gaan worden. Maar laat ik eerst met de ochtend beginnen. We worden (voor ons verrassend) met een zonnetje wakker. Elke dag raadplegen we de Noorse buienradar en weten dat vandaag een koude en regenachtige dag zou gaan worden. Vandaar de verrassing van het zonnetje. Zoals bijna elke ochtend zetten we eerst de koffie aan die we de avond van te voren altijd klaar hebben gezet en genieten van het pruttelen van de koffie en het kacheltje dat ons hutje verwarmt (die staat trouwens ook ’s nachts gewoon laag aan om ons “vorstvrij” te houden). Ontbijtje op bed en lekker even wat lezen en rustig de dag opstarten. We hebben vandaag geen haast. IKEA-museum staat op het programma en dat is hier vandaan maar 5 kilometer verder. Eigenlijk is Ikea al jaar en dag gewoon Ikea en nooit verder over nagedacht waar de oorsprong ligt. Nou die ligt dus heel duidelijk hier in Älmhult. Heel mooi te lezen hoe een jong iemand zo een imperium op kan zetten en wat ook nog steeds wereldwijd succesvol is. In het museum kwam de regio Småland aan de orde. Hoe men overleefde in de vorige eeuw en hoe dat invloed heeft gehad op Ingvar Kamprad, de Ikea meneer dus. Zelf vonden wij het leuk om te lezen waar het woord Ikea precies vandaan kwam. Het zijn de initialen van zijn naam “I” en “K” en de naam van het huis waar hij is opgegroeid de “E” van Elmtaryd en de plaats waar hij is geboren, de “A” van Agunaryd. Hier in Älmhult heeft hij zijn eerste bedrijf geopend en is vanuit hier verder alles gaan uitbouwen. Er is een Ikea Hotel en een Ikea Learning Centrum en een groot deel van het distributiebedrijf zelf. Alles ademt hier Ikea.  Heel leuk om daar ook rond te lopen. Zeker ook omdat je dan ook beseft wat wij zelf van Ikea thuis hebben en hoe dat allemaal is ontstaan en ontwikkeld.

Daarna zijn we ook de “echte” Ikea in gegaan. Weer 5 kilometer verder. Dat is eigenlijk net zoals thuis. Alleen de mensen om je heen spreken Zweeds en prijzen worden hier weergegeven in Zweedse kronen. En, zo rustig bij Ikea hebben wij het nog nooit meegemaakt. Volgende keer als we wat nodig hebben bij Ikea gaan we naar hier om rustig inkopen te doen 😊

Toen we Ikea uitkwamen was het nog steeds heftig aan het waaien en regenen. We hebben in Älmhult zelf nog even rond gelopen en natuurlijk het station bezocht waar nog meer (waarschijnlijk Ikea werknemers)  mensen waren dan in Ikea zelf. Rond 4 uur waren we terug op de camping. Uit een soort van ellende vanwege het vreselijke weer en de kou (het is niet warmer geworden dan 11 graden) zijn we nog even in de auto blijven zitten.

De rest van de dag en avond hebben we in ons sleurhutje doorgebracht. We kijken over het water en zagen zo het onweer en regen op ons afkomen. Regelmatig horen we flinke bonken op de caravan vanwege het vallen van eikels uit de boom. Maar met kaarsjes, muziekje en kacheltje aan hebben we het ook nu gezellig. Meer ook omdat we via de Noorse buienradar hebben gezien dat morgen de hele dag de zon gaat schijnen en het maximaal 14 graden gaat worden. Feestje!!

1. Marloes:
    17 september 2019
    Leuk!
  2. Monique Ravoo:
    18 september 2019
    Klinkt als een heerlijke Ikea.
  3. Maaike:
    18 september 2019
    Wat enig dat Ikea museum en we vergeten nu nooit meer hoe de naam Ikea ontstaan is!
  4. Neda:
    Leuk verhaal !
  5. Zusca:
    18 september 2019
    Al het voorgaande, door anderen gezegd. En wat een takkeweer!