4 & 5 september - in en om Voss

5 september 2019 - Voss, Noorwegen

De komende dagen beloofd het niet zo mooi weer te worden. In Noorwegen bestaat dat dan meestal uit regen. Zo werden we ook deze ochtend wakker. Maar we raken steeds bedreven in het zo weinig mogelijk overhoop gooien van spullen zodat we ook zo weinig mogelijk hoeven op te ruimen. Op deze camping hebben we zelfs de auto aangekoppeld kunnen laten zodat het eigenlijk een kwestie was van pootjes indraaien en wegrijden. Deze ochtend nemen we de tijd. Als we wakker worden regent het en we zien niet zo in waarom we haast zouden hebben. Vandaag is de planning om maar rond de 150 kilometer rijden.

Het is in Noorwegen aan te raden om altijd met een volle tank benzine weg te rijden omdat je nooit weet wanneer de eestvolgende mogelijkheid is, dus nadat we deze klus geklaard hadden gingen we op pad. Zoals we gisteren zijn geëindigd met prachtige wegen en bijzondere situaties lijkt het vandaag gewoon door te gaan. De weg die we moeten volgen is er gelijk een met een flinke klim en komen boven op de berg in een skigebied, althans zo moeten we dat ons voorstellen in de winter. Nu is het er stil en verlaten maar kijken onze ogen uit hoe de wereld in 10 kilometer zo kan veranderen. Nu zijn we het tellen van watervallen al dagen geleden gestopt en elke keer wanneer we er eentje zagen dachten we dat ze niet mooier konden worden. Niet dus. Midden op een mooie, maar toch ook redelijk smalle weg, zag ik van rechts een soort van mistregen voorbij trekken. Dat was vreemd want het regende niet op dat moment. Twee tellen later zagen we rechts van ons een geweldige waterval opdoemen die onder de weg zijn gang voortzette. Hier moesten we voor stoppen en daar hebben de Noren gelukkig rekening mee gehouden want er was een parkeerplaats waar we met gemak konden parkeren om het watergeweld van dichtbij te kunnen bewonderen. Tjezus, wat is dat prachtig!!

We vervolgende onze route en die was op zijn zachts gezegd heel bijzonder. We rijden door lange tunnels tot wel 7 kilometer lang. Zo vreemd om in de tunnel geconfronteerd te worden met een rotonde omdat je dus ook nog in de tunnel zelf van route kan wisselen. Je krijgt haast een neiging om een extra rondje te rijden, just for fun. We kwamen nog voor de lunch aan op onze volgende stopplek. Camping Voss in (het zal je niet verbazen) Voss. Eindelijk een camping aan het water waar ik me al dagen op verheugde. Het goot van de regen en deze eerste keer was het een soort van armoede om de boel te installeren in de gietende regen. Direct kachel aan en eitjes bakken voor de lunch. Gelukkig klaarde het op zodat we Voss konden gaan verkennen. Dit keer te voet want het is nog geen 500 meter lopen naar de ‘stad’. Anton scoort nog een mooie hike-broek voor zijn reis naar Peru met Koen en we kijken naar de nieuwe kabelbaan naar boven en bij het treinstation voor een retour naar Bergen. Dat staat er voor mogen op het programma.

Ook deze nacht heeft het veel geregend en maakt ons kacheltje overuren. We laten ons niet weerhouden om het plan uit te voeren, vandaag doen we een city trip naar Bergen. Lang hebben we de winterjassen in ons vooronder kunnen laten liggen maar vandaag moesten we ze toch echt opvissen. Het is inmiddels 9 graden en zal niet veel warmer worden. Toch blij dat we ze niet voor niets hebben meegenomen. In Voss kunnen we een rechtstreekse trein pakken naar Bergen. Een ritje van 1,5 uur door bergen en langs fjorden en door tunnels. Dat laatste is wat hinderlijk omdat het van tijd tot tijd ons zicht ontneemt maar dat nemen we maar voor lief.

Bergen is één van de steden langs de kust waar veel cruise schepen aanleggen. Dat wilde we wel zien. Maar meer ook de vismarkt waar je alle soorten verse vis te koop zijn en daar ook kon worden opgegeten. Omdat we al hadden gelunched hebben we deze lekkernijen deze keer aan ons voorbij moeten laten gaan maar het was een attractie om niet te missen. Bergen was leuk maar omdat ik nog behoorlijk de wandeling van de Preekstoel in mijn benen heb redden we het niet de hele dag om daar rond te lopen. We besluiten om 15.15 uur weer de trein terug te nemen en kunnen nog de laatste zonnestralen (in winterjas) pakken, met een biertje in de hand, voordat het weer gaat regenen.

Nooit gedacht dat zomervakantie vieren met regen en nog geen 10 graden zo leuk zou zijn. Morgen vertrekken we nog iets noordelijker maar de zon gaat zich naar verwachting iets meer laten zien.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Neda:
    Prachtig! Die waterval!
  2. Maaike:
    5 september 2019
    Wat fijn dat jullie zo genieten!
  3. Monique Ravoo:
    5 september 2019
    Heerlijk weer zo"n lang reisverslag. Die watervallen klinken echt geweldig. De hele omgeving is toch wel heel bijzonder hè!