18 september – Älmhult en de elanden

18 september 2019 - Markaryd, Zweden

We hebben het echt geprobeerd. Op diverse momenten en op verschillende plekken maar het is ons niet gelukt om een eland in het wild te aan te treffen. Dit is onze laatste dag in Zweden en we wilde niet eerder vertrekken dat dat we er echt eentje hadden gezien. Dus besloten we vanochtend om naar een elanden-park te gaan waar ze een soort van wild door in een park leven maar dan wel met een hek erom heen en waar je met je auto door heen mag rijden om ze te mogen bekijken. Niet helemaal zoals we het ons hadden voorgesteld maar we wilde ze perse zien. En het was zeker de moeite waard. We hebben onder andere twee jongen gezien en een geweldige mooie stier (mannelijke vorm van de eland) met zijn gewei. Langs de – niet van af te wijken – routes stonden ook informatieborden waarbij we konden lezen dat er jaarlijks 90.000 elanden worden afgeschoten en er 5.000 omkomen bij aanrijdingen met auto’s. Dat wil toch ook wel wat zeggen over de elanden populatie in deze landen. In het wild tegenkomen zou dan ook niet zoveel moeite moeten kosten zou je denken. Maar in Zweden zijn dan ook wel weer heel veel bossen waar ze zich goed in kunnen verstoppen.

Vandaag is al weer onze laatste dag in Zweden. Morgen rijden we over de beroemde brug tussen Zweden en Denemarken, de Oresundbrug. Ook wel bekend bij diegene die de serie The Bridge heeft gezien. De laatste serie zijn wij deze vakantie aan het Netflixen. Leuk om bij elke aflevering de brug te zien waar wij, waarschijnlijk binnen 10 minuten, overeen zullen gaan. Vanavond de laatste aflevering kijken. Mooie timing.

1. Monique Ravoo:
    19 september 2019
    Gaaf om toch elanden te zien
    Geweldig dat je over die brug hebt gereden, zeker als je net die serie hebt gezien.