16 september – reizen naar Älmhult

16 september 2019 - Älmhult, Zweden

Wat een heerlijke verrassing wanneer je wakker wordt en de zon schijnt. Al ruim voor de wekker wakker geworden. Heerlijk ontbijtje op bed en toen rustig gaan oppakken voor onze reis naar Älmhult. Deze “stop” stond al een lange tijd op de agenda. En niet voor niets.

Met het tellen van de watervallen in Noorwegen waren we al snel gestopt omdat we op de eerste dag de tel al kwijt waren. Toen we van huis reden (nu 3 weken geleden) besloten we de Ikea’s te gaan tellen in voorbereiding op onze reis door Zweden. Je moet wat onderweg. Tot vandaag stond hij “maar” op drie, waarvan één in Nederland, één in Duitsland en één in Denemarken. Misschien dat dit komt omdat wij alleen maar kleine weggetjes rijden en de snelwegen vermijden maar vandaag hebben we dan eindelijk nummer 4 gezien. En wel in Älmhult. Op zich een super klein stadje maar wel met een giga Ikea. En dat is niet voor niets, zoals ik al zei. Meneer “Ikea” is hier namelijk 10 kilometer vandaan geboren en heeft hier zijn eerste Ikea winkeltje geopend. Net zoals wij ons eerste Albert Heijn winkeltje hebben op de Zaanse Schans, zeg maar. In Älmhult staat dan ook het enige echte IKEA museum. En dat willen wij natuurlijk gaan zien. Toeval is (is dat toeval?) dat hier ook een heel leuke camping is. Aan het water, met een drijvende sauna en restaurant. Dat laatste hebben we zojuist net uitgeprobeerd wat wel een heerlijke luxe was. Na netjes elke avond koken in of om de caravan is dit ook wel een fijn. Morgen gaan we naar het museum en ook naar de echte Ikea om te zien of de looproute hetzelfde is als in Haarlem of Amsterdam. Just for fun.

Dat de omgeving hier Smålland heet is volgens mij ook niet toevallig. Of andersom, dat de ballenbak in Ikea Smålland heet is niet toevallig. Dat laat ik dan maar even in het midden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marloes:
    16 september 2019
    Hahah veel plezier bij het Ikea museum en in Smolland. Ik wil jullie wel komen ophalen hoor.
  2. Maaike:
    16 september 2019
    O wat leuk dat museum! Ik ben benieuwd. Dus morgen een ballenbak-selfie?!