3 september - reizen naar Røldal

3 september 2019 - Røldal, Noorwegen

De hele nacht heeft het geregend maar we hebben daar beiden praktisch doorheen geslapen. Het enige waar we soms wakker van werden waren onze spieren wanneer we ons wilde omdraaien. De hele vakantie komt het er niet van om uit te slapen. Althans, zonder wekken zijn we rond 7 uur wakker. Dat komt ook waarschijnlijk omdat we ’s avonds zo moe zijn dat we rond half 11 kapot op bed liggen en onze ogen niet meer open kunnen houden. Is dat de gezonde Noorse lucht?

Ook deze ochtend was het 7 uur. Het was net gestopt met regen. Vast ochtend ritueel is de koffie aanzetten, ontbijtje maken en lekker op bed, met gordijntjes open, kijken hoe de buitenwereld wakker wordt en de wolken vrij spel hebben. Net voor 9 uur rijden we van onze camping af waar we drie nachten hebben gestaan. Eerste doel was boodschappen doen. Onze kleine koelkast begon al aardig hol te klinken. Vlak bij Stavanger vonden we een mooie supermarkt waar we alle voorraad weer konden inslaan inclusief iets lekker voor bij de koffie. Volgende doel was het bezoeken van de Sverd i fjell (zwaarden in rots). Drie grote vikingzwaarden die voor de helft in de grond staan aan de oever van de Hafrsfjord. Een mooi moment om een bak koffie te drinken met het lekker dat we erbij hadden gekocht in de supermarkt.

Daarna was het op naar de haven van Stavanger. Daar nemen de zoveelste pont die ons dit keer brengt naar Tau. Een overtocht van een half uur. Het blijft imposant om een stuk te varen en alle eilanden en bergen aan je voorbij te zien gaan. Ons einddoel voor vandaag is nog geen 160 kilometer verder en we bestuderen goed de kaart om vooral de mooie routes te rijden. En mooie routes krijgen we! We gebruiken daarvoor de gedetailleerde kaart van Noorwegen (meestal liggend op mijn schoot met de vinger erbij waar we zijn), de Garmin (die vaak te eigenwijs is en onze op weggetjes stuurt waar je liever niet wilt rijden als toerist zo smal en bergachtig, en mijn google maps via mijn telefoon (die ik tot nu toe het betrouwbaarst vond qua informatie), behalve vandaag 😊. Voordat ik, met de vinger op de kaart, Google maps in de hand en de Garmin op het dashboard, het me realiseerde stuurde we een weg op die ons via veel steile weggetjes en haarspeldbochten met meerdere heftige weg opbrekingen, ons uiteindelijk wel op de route zou brengen die we voor ogen hadden maar dan een stukje korter en lastiger te berijden. Anton vond het geweldig en heeft ook met echt fantastische stuurmanschap de auto met aanhang en bijrijder veilig neergezet op een camping “Skysstasjonen Kro & Camp” in Røldal. Wat ben ik trots op die vent. Prachtige omgeving, vreselijke camping maar morgen trekken we verder naar een volgend fjord en wat mij betreft via een iets minder heftig weggetje.

1. Maaike:
    3 september 2019
    OMG klinkt als een heftige tocht maar gelukkig is er een chauffeur die het hoofd koel houdt, knap!!!
  2. Marloes:
    3 september 2019
    Hahaha klinkt wel echt als papa ja! Super leuk!
  3. Daisy:
    3 september 2019
    Wat een avonturen! Super leuk om dat hier te kunnen volgen. Klinkt als een heftige route maar gelukkig is het helemaal goed gekomen. Hopelijk is de volgende camping wat fijner ☺️😉
  4. Monique Ravoo:
    4 september 2019
    Jij blij dat je zo'n ontzettend goede chauffeur en durfal bij je hebt! Jeetje lijkt mij doodeng.