6 & 7 september – reizen naar Sogndalfjøra en rustdag.

7 september 2019 - Sogndal, Noorwegen

Ook deze ochtend worden we weer vroeg wakker. Niet helemaal vrijwillig. Er zijn campers om ons heen die schijnbaar erg vroeg willen vertrekken en dat graag duidelijk willen laten horen. Maar wij hebben geen haast. Het regent en we hebben vandaag een kort ritje te maken naar onze volgende camping.

Ook dit korte ritje blijkt weer een hele mooie te worden. We rijden via Flåm. Dit is een heel klein toeristisch dorpje aan een fjord waar een heel beroemd treintje rijdt door de bergen. Wij bekijken het dorpje, wat al een attractie is door alle chinezen die zich laten fotograferen in bijzondere houdingen bij nog bijzondere plekken. Natuurlijk wordt ook uitbereid het stationnetje en de bijzondere trein bekeken. De treinrit zelf slaan we over. We wandelen daar heerlijk rond en nemen ook onze tijd om daar rustig te lunchen. Dit kan zelfs buiten wat voor deze vakantie tot nu toe een unicum is. Hierna weten we dat we twee hele lange tunnels krijgen waarvan er eentje zelf ruim 24 kilometer lang is. Twintig minuten doen we erover om aan het einde van de tunnel het licht weer te zien. Een bijzondere gewaarwording.

We komen rond half 2 aan op de camping die we hebben uitgezocht. Het is daardoor heerlijk rustig en kunnen de, voor ons, mooiste plek uitzoeken. We kiezen er een direct aan het water en zetten de caravan zo neer dat we vanuit onze luie bank en bed over het fjord kunnen uitkijken. We besluiten dat we op deze camping een paar dagen gaan blijven. We doen die middag snel nog wat boodschappen om de dag daarna even niets te hoeven.

Vandaag, zaterdag de 7e september is het inderdaad het beloofde mooiere weer. We merken dat we daar ook best wel even behoefte aan hebben. We lezen wat, doen de nodige wasjes, ontbijten uitgebreid, maken een kleine maar mooie wandeling rond de camping, ik werk nog een paar uurtjes voor Totjerecht en koken en eten in de keuken van de camping. Op alle campings in Denemarken en Noorwegen treffen we een openbare keuken. Eigenlijk meer 3 of 4 keuken in één waar het heel gebruikelijk is om daar je potje te koken en daar ook op te eten. Best gezellig met de andere gasten die dat dan ook doen. Er is een oven en in dit geval zelfs een vaatwasser. Van geen van beiden maken we deze keer gebruik maar het is wel super handig dat het zo voor handen is. Na het eten proberen we zo lang mogelijk buiten te blijven zitten. Met dekentjes om me heen en dik vest aan redden we dat tot 19.30 uur. Dan is het, voor ons althans, te koud om nog buiten te blijven en trekken ons terug in de caravan om vanuit de bankstand heerlijk rustgevend naar buiten te kijken, af en toe wat lezen en haken en vooral heerlijk relaxen.

1. Monique Ravoo:
    8 september 2019
    Wat slim om overal keukens op campings re maken. En leuk ook om zo andere mensen te leren kennen.
  2. Maaike:
    8 september 2019
    Heerlijk zo'n zonnige dag ertussen en wat een uitzicht!
  3. Zusca:
    8 september 2019
    Heb vandaag eens even rustig alle verhalen opnieuw gelezen en de foto's goed bekeken. Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ik hoop dat jullie af en toe de zon nog te zien krijgen. 😘😘
  4. Neda:
    8 september 2019
    Geen Netflix op laptop voor een leuke film s avonds?
  5. Daisy:
    8 september 2019
    Ohh dat uitzicht! Wat ziet het er prachtig uit :-). Fijn dat er wat zon is geweest ook.