Dacht je alles te hebben gehad...

15 september 2022 - Flåm, Noorwegen

Donderdag, 15 september

Om onze route te vervolgen was er een keuze om de 25 kilometer lange tunnel te rijden dwars door de berg heen, waar je ook gewoon overheen kon rijden. Deze route is uiteraard een stuk langer, bochtiger en bergachtiger en flink wat kilometers meer. Omdat we de lange tunnel ook drie jaar geleden al hadden gereden besloten we voor de bochtige optie te gaan. We waren daar inmiddels ook al aardig aan gewend. Het is hard werken maar de moeite waard met alles wat je onderweg weer te zien krijgt. Ook deze keer niet te beschrijven wat een uitzichten en natuur. Onderweg stoppen we bij een uitkijkpunt waarbij je half boven de afgrond "hangt" maar dan op een verantwoordelijke wijze.
Eigenlijk vond ik de wc het mooiste. Nog nooit had ik op een wc gezeten met een raam van 4 bij 2 en het uitzicht over de bergen en het fjord. Das nog eens leuk plassen.

We waren aangekomen diep aan de oever van het Aurlandsfjord. Daar vind je het kleine dorpje Flåm.
Het dorpje zelf telt niet meer dan 500 bewoners maar is een populaire bestemming voor toeristen. Een van de belangrijke attracties is de Flåmsbana-treinbaan tussen Flåm en Myrdal, een van de steilste treintrajecten ter wereld. En de ruim 115 cruiseschepen die per jaar hier aan leggen. We waren hier ook drie jaar geleden geweest (toen zonder zicht op cruiseschip) maar vonden het leuk om nog even aan te doen en daarna door te gaan. Just for fun. Treintjes kijken blijft hier één vakantiebezigheid.
Dus, rondje lopen, treintje kijken, en bootjes kijken en cruiseschip kijken. Daar rondlopend vonden we het eigenlijk zo leuk dat we besloten om te blijven overnachten op de giga parkeerplaats - waar je tegen betaling - legaal mocht verblijven. We hadden de prachtigste plek met uitzicht over het fjord. Even niet koken maar patatjes halen met een burger en genieten van een vertrekkend cruiseschip lijkend op de vroegere serie Loveboat.

1. Anke:
    19 september 2022
    De tunnel ben ik ook door gereden met de bus samen met mijn tante, schoonzus en zwager. Deze was echt lang. Wist niet dat je er ook overheen kon. Maar ja, met een bus kan dat niet. In Flam ook geweest en natuurlijk de trein zie het plaatsje zo voor me.
  2. Zusca:
    20 september 2022
    Rail Away! Niet in de trein geweest?