Toch met het treintje hoog in de bergen

17 september 2022 - Åmot, Noorwegen

Zaterdag, 17 september

Waar we in Flåm geen treintje hebben gedaan staat er voor vandaag wel een treintje in de planning. We rijden richting Rjukan. Een dorp in een diep dal waar in de winter de zon niet boven de bergen uitkomt. In 2015 heeft het plaatselijke bestuur voor maar liefst 600.000 euro drie grote spiegels op de berg laten plaatsen die de zon in de wintermaanden reflecteert op het centrale plein zodat de bevolking een aantal uren wel van de zon kan genieten. Die spiegels waren op het moment dat wij daar waren niet nodig.

Boven op de berg staat een oud weerstation wat in de WO II erg belangrijk is geweest en waarnaar je in twee uur naar boven kunt hiken (en beneden ook als je dat wil). Geen van beiden leek ons op dit moment een goed idee. Gelukkig reed er door de berg heen een heel klein treintje met een overstap midden in de berg. De eerste trein reed 850 meter de berg in. Na de overstap zat je in een trein die met steilte van 38 graden je verder bracht naar de top van 1700 meter. Daar aangekomen kon je via een keientrap nog doorlopen naar het weerstation op 1872 meter hoogte waar het uitzicht fenomenaal was. Het weer was helder dus we konden mijlen ver Noorwegen in kijken. Restaurant uiteraard niet aanwezig dus met thermosflesje koffie en broodjes hebben we op grote hoogte genoten van dit lekkers en het uitzicht en de koude wind. Onderweg nog leuk gesprek gevoerd met een Noors stel zodat we ook weer wat meer ins en outs te weten zijn gekomen over het leven in Noorwegen. Dat maakte de tocht extra leuk.

Rozig en voldaan waren we twee uur later terug bij de camper en besloten nog een stukje door te rijden. De route ging deze keer door een (voor Noorwegen) beroemd ski gebied. Totaal niet te vergelijken wat wij zijn gewend in Oostenrijk. De hoogste berg is niet hoger dan 1000 meter maar gezien het totale andere klimaat is het hier al snel altijd sneeuw- en ski zeker. In een weidsheid van een aantal kilometers staan hier en daar wat vrijstaande bruine huisjes met daken van gras ter isolatie. Het is er nu uitgestorven. Geen sneeuw te zien en kunnen ons eigenlijk ook geen voorstelling maken van hoe het er in de winter uit zou zien.

We vinden een typische camper-camping en slaan flink wat boodschappen in voor de komende dagen.

1. Anke:
    21 september 2022
    Wat een avontuur dag zeg, zo apart. Had daar nog nooit van gehoord spiegels om een dorp zonlicht te geven. Denk ook wel dat het uitzicht prachtig was.
    Zo te lezen een schitterende dag gehad.