29 + 30 augustus - langs de Westkust in Denemarken en overvaren naar Noorwegen.

30 augustus 2019 - Hornnes, Noorwegen

Gisteren zijn we in de regen vertrokken vanaf Henne. Dat was wel even wennen na al die mooie warme dagen. Ondanks dat hebben we ons aan ons eerste plan gehouden om via de westkust van Denemarken naar een camping vlak bij Hirtshals te rijden waar we vandaag zouden overvaren naar Noorwegen, maar daarover later meer.

Van de route langs de kust hadden we ons veel voorgesteld maar dat viel eigenlijk behoorlijk tegen. De westkust van Denemarken is eigen een soort van Texel maar dan een stuk groter. Veel duinen gezien met de wel bekende leuke Deense huisje maar dat was ook wel het enige enerverende van de hele dag. Misschien ook omdat het is blijven regenen totdat we om 4 uur aankwamen op onze geplande camping, Grønhoj Strand Camping in Løkken. Daar de caravan “neergegooid” en de wandeling gemaakt van 700 meter volgens de gegevens naar het strand.

Het is best wennen als je ziet dat auto’s doorrijden bij de strandopgang het strand op. Dat is iets wat wij niet echt gewend zijn. Eigenlijk hebben we een beetje spijt dat we niet met de auto zijn gegaan omdat wij dat ook wel eens wilde proberen. Maar dat hebben we maar voor een volgende keer gelaten.

Voor vandaag stond al sinds 7 juli de boottocht gepland van Hirtshals naar Kristiandsand in Noorwegen. Een overtocht van ruim 3,5 uur. Altijd leuk bootje varen, zeker als auto en sleurhutje mee mogen. We waren al 2 uur voor vertrek bij de haven. Heerlijk kijken wat er allemaal om ons heen gebeurde en altijd grappig te zien dat we nog steeds een van de kleinste caravans hebben. We vallen in het niet tussen alle campers en lange brede caravans. We vertrokken klokslag 12.15 uur zoals gepland. Heerlijk in de wind op het dek gekeken hoe we uit de  haven van Hirtshals vertrokken. Knap hoe de kapitein dat grote schip in de kleine haven draaide. De overtocht was best “wild”. Bootje ging flink op en neer. Omdat we vooraf ook twee luxe stoelen hadden gereserveerd konden vanuit een luie stoel lekker naar buiten kijken en boekje lezen. Om 15.30 uur reden we de boot weer af en vanaf het eerste moment was goed te merken dat Noorwegen totaal het tegenovergestelde is dan Denemarken qua bergen. Gelukkig zijn we niet aangehouden voor de twee te veel meegesmokkelde biertjes. Een klein uurtje rijden, waarbij het na elke bocht steeds mooier werd qua omgeving kwamen we aan op onze eerste stop in Noorwegen. Het is hier rustig met weinig mede vakantie vierende mensen. Misschien is het het weer (inmiddels 17 graden), misschien is het de tijd van het jaar of misschien is het omdat het altijd stil is in Noorwegen. We gaan het meemaken de komende 14 dagen voordat we weer doorreizen naar Zweden.

1. Maaike:
    30 augustus 2019
    Lijkt mij heel bijzonder zo'n overtocht met auto en caravan. Gelukkig zijn jullie veilig aan de overkant. Noorwegen is volgens mij schitterend dus ik ben heel benieuwd naar de komende verslagen!
  2. Monique Ravoo:
    30 augustus 2019
    Wat een verschil in temperatuur zeg. Dat zal ook even wennen zijn. Hebben jullie genoten van de meegesmokkelde biertjes?