31 augustus - reizen naar Sandnes

31 augustus 2019 - Sandnes, Noorwegen

Vandaag is de eerste serieuze Noorse reisdag waar we ons al dagen op verheugen. Het is de route waar we onze eerste watervallen zullen zien en ook onze eerste haarspelbocht zullen rijden. Als ik zeg “we” bedoel ik eigenlijk Anton. Hij vind het ontzettend leuk om met de caravan te rijden en al helemaal wanneer er een uitdaging is met wat smallere wegen en de nodige haakse bochten. Ikzelf kijk mijn ogen uit en kan het niet laten om steeds “oh, kijk nou wat prachtig” en “dat huis daar is toch geweldig” te roepen maar Anton laat zich (gelukkig) niet afleiden met mijn gekerm naast hem, lacht af en toe om mijn reacties en blijft verder geconcentreerd letten op de weg die we moeten rijden. Bij de eerste waterval stel ik voor om de watervallen die we gaan zien deze reis te gaan tellen maar al na een uur ben ik en de tel kwijt en realiseer ik me dat het onbegonnen werk is. Het water klettert links en rechts om ons heen en de ene waterstroom is nog mooier dan de andere.

Vandaag hebben we een afstand afgelegd van 200 kilometer en hebben er 4 uur over gedaan. En nee, dat is niet omdat we zo langzaam hebben gereden maar de weg leende zich er niet altijd voor om er met volle snelheid overeen te denderen. Bij elke stop zijn we benieuwd of de spullen in caravan nog op de plek liggen waar we ze bij vertrek hebben neergelegd. Vooral de kledingkast moet het vaak ontgelden.

Deze keer hebben we een camping uitgekozen die het hele jaar open is, camping Vølstadskogen in Sandnes en verwachten dat daar iets meer kampeerders zullen zijn. Maar niets is minder waar. We kijken uit naar over een groot veld wat hoogstwaarschijnlijk ergens deze zomer helemaal vol heeft gestaan. Wat ons opvalt in Noorwegen is het sanitair op de campings. Bij onze vorige overnachting hadden ze totaal ingerichte badkamers met wastafel, wc en douche. Een badkamer waar menig huishouden jaloers op zou kunnen zijn. We vermoeden dat dat meer gebruikelijk is dan uitzondering want ook deze camping is voorzien van diverse mooi ingerichte badkamers.

Omdat we lekker vroeg alles hadden geïnstalleerd besloten om nog Sandnes te gaan bekijken. Wat er in elke vakantie niet mag ontbreken is het bezoeken van een treinstation. Omdat we de auto bij het station konden parkeren moest natuurlijk eerst een kijkje genomen worden op het perron. Een man die zijn werk niet kan loslaten, zeg maar. Daarna rondje stad. We waren er om klokslag 16.00 uur, laat dat nou precies de tijd zijn dat de winkels op zaterdag dicht gaan…. Niet dat we dikke plannen hadden om nou eens rustig te gaan winkelen maar door een winkelstraat lopen waar de winkels nog open zijn is een stuk leuker. Dan maar even een supermarkt in om een brood en wat melk te kopen. Wat we al veel hadden gelezen en gehoord blijkt niet overdreven. Voor een pak melk van één liter betaal je hier 2,50 euro. Als voorbeeld, de rest is net zo belachelijk duur. Toch niet zo heel erg overdreven om wat meer van huis mee te nemen als normaal.

Morgen laten we de caravan waar hij nu staat en gaan solo rijden naar de Lyseboth fjord. Een weg met 27 haarspelbochten. Iets waar Anton zich al weken op verheugd. Ik denk dat ik maar weer netjes naast hem ga zitten en commentaar lever bij al het mooie dat we onderweg gaan zien.

1. Maaike:
    31 augustus 2019
    Klinkt als een geweldige route met al die watervallen!
  2. Monique Ravoo:
    31 augustus 2019
    Klinkt als een prachtige route! Gelukkig dat Anton die haarspeldbochten geweldig vindt.
  3. Anton:
    31 augustus 2019
    Echt mooi hier...meer, meer meer..
  4. Janet:
    31 augustus 2019
    Als ik het zo lees gaat dit een super mooie reis worden.
    Genieten, uitdagingen en bewonderen van de natuur super leuk.
    Veel plezier!!
  5. Thijs van der Horst:
    2 september 2019
    Jullie genieten lekker leuke verhalen