Op weg naar Trondheim

7 september 2022 - Øysand, Noorwegen

Woensdag 7 september

Deze dag rijden we een groot gedeelte van de route die we in 2019 ook hebben gereden. We gaan nog verder naar het noorden en de wegen zijn daar goed te rijden. Tot nu toe heeft Anton - met heel veel plezier - alles gereden, ook de meest lastige bochten en smalle weggetjes met tegenliggers (niet echt mijn ding, naar ernaast zitten is geweldig). Een stuk van deze route was voor mij weggelegd. Ik wist per slot van rekening wat ik kon verwachten. Lekker veilig. In Dombas - net te verwarren met Donbas in Oekraïne - is een groot plein waar we tanken, iets lekkers kopen voor bij de koffie en bananen (niet onbelangrijk). Ook scoor ik nog een mooie jas waarvan ik denk veel plezier te gaan hebben. Je weet nooit hoe koud het nog gaat worden.
De route naar Trondheim was vooral gezellig. Camper neerzetten waar je wil en uiteraard zoeken we altijd een mooie plek met uitzicht. Dat is in Noorwegen tot nu toe geen probleem. Onder weg doen we nog een kleine d-tour naar Vang waar een grafheuvel is uit de IJzertijd en de Vikingtijd. Daar leerde we dat de vrouwen in die tijd al erg geëmancipeerd waren (ze mochten zelf kiezen of ze wilde trouwen met de vader van hun kind en mochten ook scheiden waarbij de man alles (kort gezegd) moest inleveren. Dat alles veranderde weer door de komst van het Christendom. Prachtige wandeling.
We vinden een camping (weer aan het water, dat wordt een sport deze vakantie) in Øysand, ongeveer 15 minuten van Trondheim. Hier blijven we twee nachten want we hebben een city trip gepland naar Trondheim voor de volgende dag. (foto's volgen)

1. Maaike:
    14 september 2022
    Zo leer je nog eens wat!
  2. Zusca:
    14 september 2022
    Nog leerzaam ook!
  3. Anke:
    15 september 2022
    Wat een leuk verhaal weer, dat is zeker genieten als je op de bank zit.🤣
    Leuk omdat jullie de namen van de plaatsen erbij zitten. Ga ze zo even opzoeken.
  4. Monique Ravoo:
    16 september 2022
    Leuk om te lezen dat er zolang geleden al emancipatie was.
  5. Neda:
    17 september 2022
    Goed verhaal! En dan ook nog een jas scoren! Hadden ze ook nog leuke tassen ;-)